Ledare. Andreas Gustavsson.

2020-10-27 02:58
Bild: Press
Puffetikett
Dagens ETC

Suvarna tar livet av oss – där har du din terrorism

Klaga över att Greta Thunberg förstör journalistiken? Tycka att Andreas Malms klimataktivism påminner om IS? Nej, vi har inte tid med det här. För vi blir snart överkörda av suv-samhällets senaste monster. Klimatkollapsen anländer i en helt ny Cadillac.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Precis allt med den svenska ”klimatdebatten” får mig att vilja trycka betablockerare intravenöst, rakt in i armvecket, dygnet runt. Ta mig till den lugna dimman.

Först detta med reaktionerna på att Svenska Dagbladet intervjuar Andreas Malm, internationellt uppmärksammad tänkare och forskare. Det han säger – han upprepar sitt budskap från när vi på Dagens ETC pratade med honom – är att det fossila samhället är så destruktivt att det kan vara moraliskt rättfärdigt att slå tillbaka. Som att exempelvis sabotera en pipeline.

Ekoterrorismen är här! ropade den konservativa krets som undrade när tidningen skulle göra ”hyllningsreportage till Nordiska motståndsrörelsen eller IS”.

Hur står det till när man gör den vansinniga jämförelsen?

Hur står det till när man tror att Andreas Malm ska radikalisera den djupblå morgontidningens bekväma läsare men själv samtidigt inte ser den faktiska terror mot civilisationen som den av fossila intressen orsakade klimat- och miljökrisen redan utsätter oss för?

Bara i EU dödar utsläpp minst 400 000 personer om året.

Men att försöka förändra den saken är terror…

Logiken är inte glasklar.

Sedan detta att Dagens Nyheter tar in Greta Thunberg som gästredaktör. Journalistiken är hotad! ropade den mediala krets som anser att det är att lämna över till den subjektiva aktivismen.

Snälla. Kliv ner från den höga hästen.

En vetenskapsförankrad opinionsbildare bjuds in att skapa en (1) specialtidning under ansvarig utgivares vakande öga.

Vad är problemet?

Om dessa journalister ägnade bara en bråkdel av denna upprördhet till att fundera på det verkliga sveket mot läsarna som pågår precis hela tiden, i utebliven och åsidosatt och otillräcklig klimatjournalistik.

Om dessa journalister – och chefredaktörer – reflekterade över vad som händer med det egna oberoendet när klimatjournalistiken finansieras just av de fossila marknadskrafter som borde granskas.

Men nej. Istället:

”Det aldrig falla mig in att låta någon aktivist, hur känd hon eller han än är, ens för en sekund diktera vad vi rapporterar om på nyhetsplats eller hur vi utför vårt journalistiska arbete”, skriver Svenska Dagbladets chefredaktör Anna Careborg.

Pompöst värre.

Hennes tidning har Sveriges mest bakåtsträvande opinionsplats vad gäller klimatkrisen. Där faller det sig naturligt att låta danske klimatförnekaren Bjørn Lomborg lägga ut texten. Men kanske inbillar sig Careborg att det inte kastar en tung skugga över vad tidningen i övrigt sysslar med? Att det kan ske utan att trovärdigheten rämnar? För att det sker på ledarplats. Det verkar nästan så.

Klimatdebatten blir ”klimatdebatten”, där alla kulturkrigare och varumärkesbyggare stänker sand i ögonen på varandra, obrydda om vad som sker utanför den lilla lådan.

Jag skulle vilja aga dem alla.

Vi har inte tid med det här.

Vi har inte tid med er.

Inom kort rullar en ny fossil modell ut på vägarna i USA. Bestarnas best. Escalade är ”större och längre” än något annat som företaget lanserat. Cadillac är så stolta, ingenjörerna har tagit fram en bil som egentligen är en buss: nästan tre ton, nästan 5,5 meter lång, nästan två meter hög.

Recensenten som har testat Escalade för The Verge skriver en förskräckt artikel om ”den mest stressande körupplevelse jag någonsin haft”. Escalade ger honom ångest:

”Jag har aldrig ridit en elefant förut, men att köra 2021 års Escalade kan vara det närmaste jag kommer.”

Han konstaterar att en en förskoleklass kan försvinna framför grillen utan att föraren ser dem. Det är ingen överdrift. I ett annat test lät man barn sätta sig på linje framför en Escalade – mindre än den nya modellen – och det var först på det 14:e som ett huvud skymtade.

De är ju galna, jänkarna!

Förvisso. Men det är vi också.

Har du sett Volvos svullna XC90?

Var tredje ny bil som säljs i Sverige – och EU – är en suv. Varannan i USA. Globalt sett har utsläppen från de populära jättebilarna sedan 2010 ökat mer än utsläppen från både tung industri, flyg och lastbilar – mer än utsläppen från samtliga sektorer utom fossilbaserad elproduktion.

Idag står de för 700 miljoner ton koldioxidutsläpp.

De tar livet av oss.

Långsamt eller snabbt.

Bara i USA har antalet suv-dödade gångtrafikanter ökat med 81 procent senaste decenniet.

Jag kallar det terrorism.

Den kan vara svår att greppa eftersom den är sanktionerad – av politiker, debattörer, medier.

Men om något dödar hundratusentals och tvingar miljoner på flykt?

Terror.

Fossilterror.

Andreas Malm var i slutat av 00-­talet med om att starta Asfaltsdjungelns indianer, som ville få bort suv-arna, som då kallades stadsjeepar.

”Vi gick ut på nätterna och lade små gruskorn i ventilerna. Man skruvar upp själva ventilen och pillar in ett gruskorn och sedan skruvar man tillbaka ventilen. Då pyser luften ut”, berättade han häromåret.

Inte terror.

Självförsvar.

Jag hoppas att jag minns det om jag någonsin konfronteras med monstret Escalade.