Kommentar. Andreas Gustavsson.

2014-03-20 06:20

Nu börjar vår granskning av järnvägen

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Nu sätter vi på Dagens ETC igång en granskning av järnvägen. Varför satsas det inte mer? Hur stora är förseningarna egentligen? Vad får det för konsekvenser om det är billigare att flyga? Rätt prioritering att rusta upp gamla X2000-tåg? Hur är det att jobba i en verksamhet som styckats, konkurrensutsatts och nu bedrivs genom ett nätverk av entreprenörer? Vad gör Trafikverket med de ytterligare 600 miljoner kronor som ska säkra drift och underhåll? Har andra länder valt modeller som skiljer sig från Sveriges?

Förra veckan åkte jag mellan Stockholm och Göteborg, tur och retur, en resa jag gör ett antal gånger varje år. Jag gillar verkligen tåg som färdmedel. Bra för miljön, bra för den som uppskattar att slippa de dryga extratransporter som flygplatser innebär. Men: Förseningar åt båda hållen. Totalt blev det väl drygt en halvtimme.

Poängen är att jag inte hade räknat med något annat. Kanske känner du igen dig? Att åka med tåg är att redan från börja tänka att du måste vara ute i extremt god tid.

Men stämmer det? Är det så illa?

Järnvägen ska självklart lyftas som valfråga. Men då vore det fint om debatten utgår från fakta. För om vi vill ändra något måste vi först veta vad som är fel.

Det här är en fråga som berör oss alla.

Snart passerar vi 200 miljoner tågresor/år, en fördubbling har skett de senaste decennierna. Därför är jag helt säker på att du har åsikter eller tips om detta. Mejla gärna till dagens@etc.se! Vi granskar, men du kan påverka hur och var vi gör det.