Kultur & Nöje.

2014-04-16 16:45
  • Prism-skandalen, där Edward Snowden avslöjade att NSA spionerar på civila hela världen över, märks redan i film – som här i Captain America. Bild: Marvel
    Prism-skandalen, där Edward Snowden avslöjade att NSA spionerar på civila hela världen över, märks redan i film – som här i Captain America.
  • ”Problemet är sällan att övervakningssystemen används, utan hur de används eller att någon har mixtrat med dem. Ironiskt nog är det oftast strävan att skapa en utopi som lägger grunden till en dystopi”, säger Joe Trotta, som forskar i populärkultur.  Bild: Privat
    ”Problemet är sällan att övervakningssystemen används, utan hur de används eller att någon har mixtrat med dem. Ironiskt nog är det oftast strävan att skapa en utopi som lägger grunden till en dystopi”, säger Joe Trotta, som forskar i populärkultur.

Snowden märks redan i biosalongerna

Igår började Dagens ETC rapportera om övervakningen som finns runtomkring oss. Men hur syns den i populärkulturen?
   – Övervakningsproblematiken har funnits med oss länge – George Orwell skrev klassikern 1984 redan 1948, mycket av det han tog upp där återkommer fortfarande, säger Joe Trotta, universitetslektor som forskar i populärkultur vid Göteborgs universitet.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Trotta säger att övervakning länge har funnits som tema i olika sorters populärkultur där vi hela tiden hittar nya tolkningar.

– Allteftersom att tekniken utvecklas ändras frågeställningarna. Men det är svårt att veta om frågorna är en reaktion på det som händer i samhället eller en fruktan för vad som skulle kunna hända.

I många filmer blir övervakningen en sorts spegling av det som samhället i stort är ängsligt över, enligt Trotta, och Prism-skandalen, där Edward Snowden avslöjade att NSA spionerar på civila hela världen över, märks redan i film.

– I den senaste Captain America-filmen avslöjas att det är någonting som inte stämmer med hans uppdragsgivare S.H.I.E.L.D, som är kopplad till regeringen. Trots att filmens manusförfattare hävdar att denna aspekt var med i filmen innan Snowdenskandalen uppdagades har filmen definitiva kopplingar till Snowden.

Ofta är filmerna kritiska till massövervakningen, trots att den införs med goda avsikter.

– Tanken i filmerna är att övervakningsteknik ska användas som ett verktyg för att bibehålla fred och trygghet genom att göra intrång på medborgarnas privatliv. Problemet är sällan att övervakningssystemen används, utan snarare hur de används eller att någon har mixtrat med dem. Ironiskt nog är det oftast strävan att skapa en utopi med dessa metoder som lägger grunden till en dystopi.

”Problematiserar samhällstrender”

Traditionellt har många sett ner på populärkulturen och anklagat den för att förenkla och för att se allting i svart eller vitt, säger Joe Trotta.

– Men mycket av det som har visats i populärkulturen har problematiserat samhällstrender, ofta utan att erbjuda färdigförpackade svar. Och eftersom dessa historier använder sig av påhittade protagonister och extrema situationer kan de framställa problemen på ett sätt som verklighetstrogna reportage inte kan.

Kanske är det just därför som just övervakning fortsätter att vara ett frekvent tema inom populärkulturen, trots att de känns allt mindre avlägsna.

– Ända sedan George Orwell skrev 1984 har övervakningssamhället problematiserats många gånger i populärkulturen, till exempel I filmer och böcker som V för Vendetta, Brazil, The Lives of others, Minority report och Bourne-trilogin. Jag tror snarare att sådana frågor blir mer intressanta när de blir vanligare i vardagen – det blir lättare att relatera.

Utöver filmer och böcker tycker Trotta att vårt förhållande till privatliv och övervakning har blivit ambivalent genom dokusåpor och möjligheten att sända allt vi gör via våra telefoner.

– Det handlar inte bara om regeringar som övervakar, utan också om övervakning som underhållning och frågan, eller hotet, om spontan övervakning från vemsomhelst, närsomhelst.

Övervakat i populärkulturen

1984 – George Orwells klassiska övervakningsdystopi. Winston Smith lever i det som en gång var Storbritannien, nu en provins av den oligarkiska diktaturen Oceanien, efter ett atomkrig. Partiledaren Storebror ser och vet allting och allt, från tankar till agerande, måste kontrolleras.

Brazil – Dystopisk satirfilm av den gamle Monty Python-medlemmen Terry Gilliam. En byråkrat försöker rätta till ett administrativt fel och blir under resans gång själv utnämnd till statens fiende.

Minority report – Novell av Philip K Dick som sedan blev Tom Cruise-film. Här har regeringen utvecklat ett sätt att förutse vem som kommer att begå brott – därmed kan brottslingarna stoppas innan någon hinner skadas. Men när Cruise själv pekas ut som mördare förstår vi att det är någonting fel med systemet.

Enemy of the state – Will Smith-film från 1998, där Smith (som så klart är oskyldig) jagas av NSA och måste undvika att spåras – någonting som inte är särskilt enkelt i ett högteknologiskt samhälle.

Person of interest – Amerikansk tv-serie om en maskin som spionerar på alla USA:s medborgare med alla möjliga medel. Maskinen ska förebygga terrorattentat, men ser även andra brott som bekämpas genom att maskinen ger polisen brottslingen eller brottsoffrets personnummer.

Ai Weiwei – Weiweis hus övervakas av minst 15 säkerhetskameror vilket, enligt honom, gör det till Pekings mest övervakade plats. För att uppmärksamma det filmade han sig själv med ytterligare fyra kameror och sände resultatet på sajten weiweicam.com. Efter 46 timmar blev han tillsagd av myndigheterna att ta ner sajten.