Recension.

2020-12-14 16:10
  • Liksom all bra science fiction handlar ”Raised by wolves” mer om nuet än om fiktiv framtid, skriver Kristoffer Viita.  Bild: Press
    Liksom all bra science fiction handlar ”Raised by wolves” mer om nuet än om fiktiv framtid, skriver Kristoffer Viita. 
  • Serien utforskar frågor kring spiritualitet i förhållande till artificiell intelligens.
    Serien utforskar frågor kring spiritualitet i förhållande till artificiell intelligens.
Puffetikett
Dagens ETC

Imponerande skådespeleri i existentiell science fiction

En ny värld byggd på ateism och AI blir en mörk allegori över människans komplicerade förhållande till spiritualitet. Aaron Guzikowski och Ridley Scotts nya science fiction-serie ”Raised by wolves” är lika våldsam som den är beroendeframkallande, tycker Kristoffer Viita.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

I framtiden har ett högteknologiskt krig mellan militanta ateister och religiösa fanatiker gjort jorden obeboelig. Två androider, ”Fader” (Abubakar Salim) och ”Moder” (Amanda Collin), har programmerats för att återuppbygga ateisternas civilisation på den nya planeten Kepler-22b. Androiderna måste också agera föräldrar till de överlevande barnen som skeppats som embryon på rymdskeppet från jorden. 

Förhoppningen är en ny Edens lustgård för teknologi och rationellt tänkande. Men livet i den lilla kolonin blir snabbt problematiskt när planeten visar sig husera köttätande monster, djupa hål som leder till självklar död och dåliga förutsättningar för jordbruk. Barnen börjar dö ett efter ett av oförklarliga skäl. Alla utom Campion (Winta McGrath), barnet som verkar välsignat.   

Snart får vi också följa några överlevande ateister som hittat ett sätt att kamouflera sig bland de fundamentalt religiösa ”Mithraics”, en order som dyrkar solguden ”Sol” och tror på en profetia om en föräldralös pojke som ska dyka upp och avslöja sanningen bakom deras religiösa mysterier. Snart landar även de religiösa på Kepler-22b.   

Imponerande skådespeleri

De två första avsnitten har regisserats av den ojämne Ridley Scott. Serien liknar hans snygga men osammanhängande prequel i Alien-serien, ”Prometheus”. Åtminstone rent tematiskt och estetiskt, men ”Raised by wolves” är mer fulländad. Varje cliffhanger besvaras och ersätts av en ny, istället för ett virrvarr av mysterier.

Serien utforskar frågor kring spiritualitet i förhållande till artificiell intelligens, någonting HBO:s ”Westworld” heller aldrig lyckades göra trovärdigt. Manuset till ”Raised by wolves” är i jämförelse djupt grundat i allegorierna den utforskar, och vänder och vrider på idén om ”föräldraskap” på ett sätt som science fiction sällan intresserar sig för.

Skådespeleriet är imponerande. Framförallt Amanda Collin som Moder, som pendlar mellan omtanke och blodtörst. Androiden var en mördarmaskin under kriget men har programmets om för närande och helande, en kombination som Moders programvara kämpar med att hålla i schack.

Övertro på teknologi

”Raised by wolves” är en existentiell serie för en existentiell tid. Efter ett år av pandemi börjar tron på våra institutioner ersättas av en övertro på teknologi eller på ren vidskepelse. Hur påverkar det våra relationer? Vår identitet? Och vem kan utnyttja våra nya rädslor? Liksom all bra science fiction handlar ”Raised by wolves” mer om nuet än om fiktiv framtid.   

”Raised by Wolves”

Betyg: 4 av 5

Manus: Aaron Guzikowski

Regi: Ridley Scott

HBO