Medier.

2014-08-15 19:02
Mediemogulen Rupert Murdochs bolag News Corporation är ett av världens största medieföretag. Nu har Laurie Fitzjohn startat ett kampanj för att köpa tidningarna The Times och The Sunday Times.  Bild: TT
Mediemogulen Rupert Murdochs bolag News Corporation är ett av världens största medieföretag. Nu har Laurie Fitzjohn startat ett kampanj för att köpa tidningarna The Times och The Sunday Times.

Han vill få hjälp att köpa Murdochs tidningar

I Storbritannien ägs 80 procent av tidningsmedierna av fem familjer. Orimligt, tycker Laurie Fitzjohn. Han har startat en egen crowdfundingkampanj för att köpa två av mediemogulen Rubert Murdochs tidningar, The Times och The Sunday Times.
   – Det är väldigt djärvt, men får kampanjen tillräckligt mycket uppmärksamhet så tror jag att det kan lyckas.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Den som har följt den ökända telefonhackningsskandalen förstår att britterna inte känner stort förtroende för media. Att Murdoch-ägda News of the Worlds anställda hackade sig in i telefoner och mutade poliser ledde bland annat till tidningens nedläggning och fängelsestraff för flera av de som jobbade på tidningen.

Det var när han följde rättegången i sviterna av skandalen som Laurie Fitzjohn, som då arbetade för en investmentbank, reagerade på det som inte diskuterades.

– Varken under rättegången eller i regeringens undersökning som gjordes på grund av skandalen nämndes ägandet av tidningarna.

Fitzjohn säger att den brittiska pressen, eftersom 80 procent av de mest lästa rikstäckande tidningarna ägs av fem familjer, inte är fri. Resultatet är att agendan får sättas av det Fitzjohn kallar pressbaroner.

– Vi har absolut inte en fri press och politikerna är för rädda för att göra någonting åt det. De behöver pressbaronernas stöd för att kunna vinna val, så de vill absolut inte diskutera problemen när det gäller vem som äger media.

”Oberoende är ett alternativ”

I mars sa Fitzjohn upp sig från sitt jobb efter åtta år på investmentbanken för att satsa på ett nytt projekt som han trodde kunde förändra situationen. Kampanjen Let’s own the news (Låt oss äga nyheterna) har som mål att crowdfunda, alltså tjäna ihop genom bidrag från allmänheten, 100 miljoner pund och köpa de anrika tidningarna The times och The sunday times. 50 miljoner pund ska gå till att köpa tidningarna och resten ska läggas på att se till att de går med vinst.

Målet är högt, erkänner Fitzjohn, 100 miljoner pund – motsvarande nästan 1,5 miljard kronor – är mycket pengar. Men han tror ändå att projektet kan genomföras.

– Det är klart att det är väldigt djärvt, om vi får ihop 100 miljoner blir det den största crowdfundingkampanjen någonsin, men samtidigt motsvarar det inte mer än 120 pund per läsare, som just nu betalar 310 pund per år för en digital prenumeration på The Times. Får projektet tillräckligt mycket uppmärksamhet så tror jag att det kan lyckas.

Han säger att pressbaronerna måste utmanas för att Storbritannien ska kunna bli mer demokratiskt.

– Brittisk press har sett likadan ut sedan 1800-talet, när både den och det politiska systemet kontrollerades av en elit. Nu har vi allmän rösträtt och det politiska systemet börjar öppnas upp, men maktkoncentrationen inom media är densamma. Vi skrattar åt hur mycket makt någon som Berlusconi har i Italien, men vi är själva inte långt bort från det.

Även om crowdfundingen misslyckas hoppas Laurie Fitzjohn att Let’s own the news-kampanjen kan få britter att tänka till.

– Det viktigaste är att få folk att förstå att oberoende press är ett alternativ och att det går att ifrågasätta ägandet i media.

”Kampanjen är lite meningslös”

Att tidningarna som ska köpas tillhör den kände pressbaronen Rupert Murdoch, som också äger The Sun och otaliga tidningar och tv-kanaler i andra länder, är inte den huvudsakliga anledningen till att just de har valts ut.

– Mest handlar det om att det är genomförbart – tidningarna är tillräckligt stora för att vara lönsamma, men inte för stora. Dessutom tror jag att Murdoch kan tänka sig att sälja tidningarna – hans företag News corp har sålt tidningar förut, de här tidningarna går just nu med förlust och efter News of the World-skandalen behöver företaget göra någonting åt allmänhetens attityd till News corp.

Professor Charlie Beckett, som forskar i media vid London school of economics, är skeptisk till Let’s own the news-kampanjen.

– Jag tvivlar starkt på att de kommer att lyckas få ihop så mycket pengar. Dessutom tycker jag att kampanjen är lite meningslös. Varför inte starta upp en egen nyhetsorganisation istället för att köpa upp en befintlig tidning?

Han säger att han tycker att det hela låter väldigt konstigt.

– Jag förstår inte hur det motiveras om det inte är en politisk känga mot Murdoch och då tycker jag att man istället ska satsa på att göra egen bra journalistik.

Laurie Fitzjohn svarar med att han tror att en redan etablerad nyhetskälla har större genomslag.

– Det finns redan många nyhetskällor, att lägga till en ny konkurrent på marknaden skulle ha en begränsad påverkan på medieägandets koncentration.

På det stora hela tycker Charlie Beckett att det är positivt om vem som äger tidningarna diskuteras, men att Fitzjohn gör det på fel sätt.

– Det finns redan crowdfunding för exempelvis grävande journalistik, det är synd om den här kampanjen tar uppmärksamhet från det.

Kampanjen

• Målet är att samla in 100 miljoner pund för att köpa och sedan driva två av Rupert Murdochs tidningar. Det presenteras som en god investering, men framför allt som ett sätt att aktivt försöka minska den mediala ägarkoncentrationen i Storbritannien. Initiativtagaren talar själv om ”pressbaroner”.

• Hittills, efter drygt en vecka, har 903 personer lovat att bidra med totalt drygt 278 000 pund.

• Du hittar sajten för kampanjen här.