Kultur & Nöje.

2019-08-25 13:45
  • Dag Hammar­skjöld framför Akropolis, 1955.  Bild: Okänd
    Dag Hammar­skjöld framför Akropolis, 1955.
  • Fotograferande  FN-soldat, 1959. Bild: Dag Hammarskjöld
    Fotograferande FN-soldat, 1959.
  • Österlen, 1950-tal. Bild: Dag Hammarskjöld
    Österlen, 1950-tal.
  • Man vid sjö, 1945. Bild: Dag Hammarskjöld
    Man vid sjö, 1945.
  • Bill Ranallo, 1950-tal. Bild: Dag Hammarskjöld
    Bill Ranallo, 1950-tal.
  • 1950-tal. Bild: Dag Hammarskjöld
    1950-tal.
Puffetikett
Nyhetsmagasinet ETC

Dag Hammarskjöld, den okände fotografen

En okänd sida av en mycket känd Dag har uppdagats på Österlen. På kulturhuset Fabriken Bästekille diskuterade man att anordna en utställning av den välkände svenske porträttkonstnären och konstfotografen Hans Hammarskiöld.

Då fick man plötsligt ett tips från journalisten och fotografen Per Lindström:

”Vet ni om att det finns en Hammarskjöld till som fotograferade?”

Att den före detta svenske ämbetsmannen och generalsekreteraren i FN Dag Hammarskjöld hade en konstnärlig fotografisk ådra var inget Johan Petterson – konstnären som kurerat den i Kivik pågående utställningen ”Fotograferna Hans Hammarskiöld och Dag Hammarskjöld” – kände till. Så när han på Kungliga biblioteket hittade 30 album med cirka 2 000 fotografier som Dag Hammarskjöld tagit blev han förundrad:

– Det var en bildskatt utan like som jag då sprang på, berättar han för ETC.

Några enstaka bilder hade publicerats tidigare, men de allra flesta var okända för allmänheten.

I albumen hittade Johan Petterson alla möjliga bilder.

– Allt från rena minnesbilder från resorna till långt drivna konstnärliga fotografier. Hela spektrat från amatörbilder till oerhört vackert komponerade bilder.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Viktiga kompositioner

Något som kännetecknade fotografen Dag Hammarskjöld var just hans kompositioner. Hur han skulle arrangera människorna på bilden, var han skulle ställa sig i förhållande till sina motiv, hur han skulle förhålla sig till ljus och skugga, det tänkte han ut redan innan han tryckte av sin Hasselbladskamera, förklarar Johan Petterson.

– Han jobbade ju aldrig i mörkrum, utan beskar bilderna i kameran. Och det är ju rätt svårt. De flesta fotografer beskär bilden efteråt.

”Kameran lärde mig att se”, ska Dag Hammarskjöld ha sagt. Den hade han ofta med sig på uppdragen som generalsekreterare och fotograferade politiker, delegater och andra som han mötte under sina resor.

– Jag tror att kameran nog kunde lätta upp stämningen också. När det var hårda förhandlingar så fanns det något annat att prata om.

Många frågor

I albumen finns det noteringar om åren då bilderna togs, men ingenting om var de tagits eller vilka personerna som finns med på bilderna är, berättar Johan Petterson.

– Det har tidigare funnits många frågor och gåtor kring Dag Hammarskjöld. Men jag kan säga att den här upptäckten inte har gjort att frågorna och gåtorna kring denna märkliga människa blivit färre.

I bilderna seglar nämligen en man upp som ett återkommande motiv. Han heter Bill Ranallo och har avbildas av Dag Hammarskjöld i de mest skilda situationer och positioner. Bill Ranallo var Dag Hammarskjölds livvakt. Från dagen han blev FN:s ­generalsekreterare skulle Ranallo följa med honom överallt: på tjänstgöring över hela världen och på semestrarna på lantstället i Brewster norr om New York, på Backåkra eller Österlen. Den 18 september 1961 följde amerikanen den svenske diplomaten i graven, då båda männen steg ombord på det plan som under mystiska omständigheter skulle störta i Nordrhodesia. Det var framförallt bilderna av Bill Ranallo som förändrade Johan Pettersons bild av Dag Hammarskjöld.

– Bilden som jag haft tidigare av Dag Hammarskjöld är den av den seriöse, allvarsamme medlaren. Ämbetsmannen som alltid var korrekt och sanningsenlig. Men vissa av bilderna är absolut arrangerade. Och på bilderna som Dag har arrangerat med Bill Ranallo kan jag se att de har roligt tillsammans. I de här bilderna framkommer en lekfullhet som aldrig tidigare på något sätt varit förknippad med Dag Hammarskjöld.

En bild som illustrerar den lekfullheten, menar Johan Petterson är en som Dag Hammarskjöld tog av Bill Ranallo i Brewster.

– I den står Bill Ranallo med två gevär och gömmer sig bakom en sten. Vid första anblick kanske man tror att han är ute och jagar, men så som han håller gevären och hans position själv så liknar det mer ett bakhåll ur någon John Wayne film. Kompositionen ser man tydligt i riktningarna på gevären och i att Bill Ranallo riktar blicken inåt, bortåt, mot landskapet alltså, med ryggtavlan och hans ansikte lite bortåt vänt.  Det är bra komposition, det är bra grafiskt uttryckt, bra kontrast, allt det där stämmer. Det var när jag såg den bilden som jag kom på att det här inte bara snapshots, amatörbilder, det här är ju verkligen väl komponerat.

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från nyhetsmagasinet ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 63 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom nyhetsmagasinet ETC till din mejl varje fredag. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Fakta

Utställningen ”Fotograferna Hans Hammar­skiöld och Dag Hammarskjöld” kan besökas fram till den 29 september i Fabriken Bäste­kille i Kivik.