Klimat.

2014-08-25 10:22
  • Danska DSB planerar att lägga ner nattågen mellan Köpenhamn och Amsterdam, Basel och Prag på grund av dålig lönsamhet. Och snart kan Sveriges enda tåglinje till Tyskland också vara borta.  Bild: Nietnagel/CC BY-NC-SA 2.0
    Danska DSB planerar att lägga ner nattågen mellan Köpenhamn och Amsterdam, Basel och Prag på grund av dålig lönsamhet. Och snart kan Sveriges enda tåglinje till Tyskland också vara borta.
  • ”Det internationella samarbetet är alldeles för dåligt”, säger Stina Bergström (MP), ledamot i riksdagens trafikutskott.  Bild: Andreas Ravn Møller/CC BY-ND 2.0
    ”Det internationella samarbetet är alldeles för dåligt”, säger Stina Bergström (MP), ledamot i riksdagens trafikutskott.
  • Svante Sjöstedt reser helst på räls och har tågluffat en hel del. Både sonen och dottern har följt med runt om i Europa. I somras gick resan till Berlin, Amsterdam och London.  Bild: Privat
    Svante Sjöstedt reser helst på räls och har tågluffat en hel del. Både sonen och dottern har följt med runt om i Europa. I somras gick resan till Berlin, Amsterdam och London.

Tvärstopp för Europatågen

SJ säljer inte längre utlandsbiljetter och danska DSB slopar nattågen till tre europeiska storstäder. Nu meddelar också Veolia att framtiden är osäker för Sveriges enda tåglinje till Tyskland. ”Dålig samsyn om tågtrafiken i Europa”, säger Miljöpartiet.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Det blir allt svårare för resesugna svenskar att välja bort flyget. SJ slutade sälja utlandsbiljetter redan första augusti. Till årsskiftet lägger danska DSB ner nattågen mellan Köpenhamn och Amsterdam, Basel och Prag. Snart kan Sveriges enda tåglinje till Tyskland också vara borta. Under sommarmånaderna kör Veolia Snälltåget (OBS! Veolia Snälltåget är det officiella namnet) nattåget Berlin Night Express mellan Malmö och Berlin, via tågfärja mellan Trelleborg och Sassnitz. Sista turen för året gick förra veckan men om det blir någon fortsättning nästa sommar är oklart.

– Vad som kommer att hända nästa år vet vi inte. Det är frågetecken framförallt kring hur färjorna kommer att gå. Under hösten ska vi undersöka vilka möjligheter som finns att bedriva trafik, säger Carl Adam Holmberg, affärschef på Veolias snälltåg.

Stena står för färjorna

Stena Line kör tågfärjorna som börjar bli ålderstigna eftersom de byggdes på 1980-talet. Det finns planer på att byta ut dem och helt lägga ner skeppningen av tåg, enligt tyska nyhetssajten svz.de och källor som Dagens ETC pratat med. Det är dock inget som Stena Line vill bekräfta.

– Vi kör på som vanligt, och har inga andra planer eller beslut om förändringar, säger informationschef Jesper Waltersson.

Malmö-Berlin är en viktig linje för Veolias Snälltåget, enligt Carl Adam Holmberg. Han säger att ambitionen är att den ska vara kvar, men också att företaget inte tjänar några större pengar på den.

Går den ens ihop?

– Ja, det får man säga, men jag vill inte berätta exakt hur våra kalkyler ser ut.

Dålig lönsamhet var orsaken till att SJ slutade sälja utlandsbiljetter. ”Det blev för komplext”, kommenterade försäljnings­direktör Thomas Silbersky för Dagens ETC. Samma skäl angav DSB då bolaget för två månader sedan meddelade att nattågslinjen från Köpenhamn slopas.

– Vi och DB (Deutsche Bahn) har tittat på siffrorna och får erkänna att det inte finns någon ekonomi i det. Avgången utnyttjas främst av turister under sommarmånaderna, skrev DSB:s säljchef Christian Linnelyst i ett pressmeddelande efter beslutet.

MP efterlyser politiska åtgärder

Stina Bergström (MP), ledamot i riksdagens trafikutskott, är starkt kritisk till att allt fler internationella tåglinjer försvinner och att flyget oftast är det billigaste alternativet för svenska resenärer. Hon efterlyser politiska åtgärder.

– När det gäller utlandsbiljetter kan vi politiker förändra genom att ge SJ ett nytt uppdrag. I det tycker jag att det ska ingå att samarbeta med andra tågbolag i Europa, både för att få till bra förbindelser och för att sälja varandras biljetter, säger Stina Bergström.

Hon anser att Europas regeringar borde börja betrakta kontinentens järnvägar som ett sammanhållet system och inte stirra sig blinda på enskilda sträckors lönsamhet. I dag är det internationella samarbetet alldeles för dåligt.

– EU har tagit beslut om att transporter ska flyttas från väg till järnväg, men det gäller att få till det över nationsgränserna. Vi måste också se till att flyget betalar sin del av kostnaderna, säger Stina Bergström.

Tror inte på styrning

David Erixon, politiskt sakkunnig hos infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), beklagar att SJ slutat sälja utlandsbiljetter och att det är enklare att boka flyg än tåg. Han tror emellertid inte på hårdare politisk styrning.

– Jag tycker att SJ får svara för sina beslut och hur de hänger ihop med kundernas efterfrågan. Det borde ligga i deras intresse men vi kan inte besluta om hur bolaget ska agera, säger David Erixon.

Trots det vill han införa ett sammanhållet tekniskt system för bokning av tåg- och bussbiljetter hos alla operatörer. Det ska fungera ungefär som flygresesajter där det enkelt går att köpa flygbiljetter hos en mängd olika bolag.

– Regeringens utredare kollar just nu på hur man kan plocka fram sådana tekniska lösningar. Vi undersöker också om man måste lagstifta för att det ska komma på plats, säger David Erixon.

Han menar också att regeringens aviserade järnvägssatsningar för de närmaste tolv åren kommer att underlätta för resenärer som vill ta sig ut i Europa. Bland annat planeras upprustningar av Ostkustbanan och höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg. Extra skatt på flyget säger David Erixon tydligt nej till.

– Flygskatt har prövats tidigare. Det ger inga positiva effekter för miljön men skadliga effekter på tillgängligheten.

"Tänker hålla ut"

Svante Sjöstedt har bestämt sig för att inte flyga på tio år. Tack vare tåget lyckas han ändå resa utomlands en hel del. Nu befarar han att det kommer att bli krångligare.

– Jag tänker hålla ut, men frågan är hur långt jag kommer, säger han.

Det var efter en klimatföreläsning för runt sex år sedan som Svante Sjöstedt från Göteborg bestämde sig. Han ville testa om det skulle fungera att inte flyga på tio år. Det har det gjort. Nästan.

– På min fritid eller semester har jag bara rest i norra Europa för längre än så kommer man inte. Jag har varit i Budapest med familjen och var ute och tågluffade i somras, säger Svante Sjöstedt.

Tvingats flyga

Han hade haft en hel flygfri svit om det inte varit för att tjänsteresor tvingat upp honom i luften ett fåtal gånger. Men även i jobbet väljer Svante Sjöstedt tåget om det är praktiskt möjligt.

– Jag är miljöutredare på miljöförvaltningen i Göteborg så acceptansen från arbetsgivaren är stor. Annars kan jag tänka mig att en arbetsgivare alltid tycker man ska välja det billigaste i alla lägen. Och det är inte alltid tåget.

Utmärkt utlandsbokning

Svante Sjöstedt är besviken över den senaste tidens försämringar av den internationella tågtrafiken.

Han tycker att SJ:s försäljning av utländska biljetter fungerat utmärkt, inte minst inför tågluffen i somras då han fick hjälp att boka en billig resa mellan England och Frankrike. Nattåg från både Köpenhamn och Malmö har han åkt med många gånger under åren. Att slopa internationella nattlinjer tycker han är helt bakvänt, eftersom de är grundläggande om tåget ska kunna konkurrera med flyget om både privat- och affärsresenärer.

– Man kan inte resa flera dagar i tjänsten, men åker man på natten kan man vara framme dagen efter. I vissa sovvagnar går det också att få en egen brits och dusch. Jag tror det behövs för att locka affärsresenärerna. Sedan måste det också bli billigare än flyget och det är det stora kruxet.
 

Fri journalistik är inte gratis – bli prenumerant!

Den här artikeln är finansierad av Dagens ETCs prenumeranter. Utan betalande läsare blir ingen journalistik fri. Prenumerera du också. Du kan få tidningen både digitalt och som morgontidning på papper.