Klimat.

2014-03-25 10:15
Klarabergsgatan i Stockholm i en bilfri framtid visionerad i en arkitektskiss.  Bild: DinellJohansson (fotomontage)
Klarabergsgatan i Stockholm i en bilfri framtid visionerad i en arkitektskiss.

”Stockholm skulle kunna ha en bilfri stadskärna”

Bilismen är omodern, kontraproduktiv och allt mer onödig i våra stora städer. Det slog fyra svenska forskare nyligen fast på DN Debatt. Enligt ekonomiprofessorn Charlotta Mellander har både Stockholm, Göteborg och Malmö goda förutsättningar att införa bilfria stadskärnor.
   – Det måste finnas en väl fungerande kollektivtrafik, ­annars går det inte, säger hon.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Det var i slutet av januari i år som de fyra forskarna argumenterade för att bilismen blivit onödig i vår allt mer urbaniserade tid. De hänvisade till studier som visar att bilåkandet slutat växa och att det därmed är möjligt att västvärlden nått ”peak car”. I Sverige har bilresandet legat konstant i tio år och bland unga minskar det, framförallt bland unga män. Barnfamiljer väljer fortfarande bil, men enligt forskarna skulle fler familjer kunna bo kvar i staden och slippa använda bil om bilismen begränsades. Ju färre bilar desto större rörelsefrihet får barnen och därmed en ökad vilja att stanna i stan, argumenterade de.

– Det finns många fördelar med färre bilar i städerna. Det ökar trivseln och därmed människors vilja att befinna sig, bo och handla i städerna, säger Charlotta Mellander som är professor vid Internationella handelshögskolan i Jönköping.

”Bra att de lyfter frågan”

I Sverige har Stockholm allra bäst förutsättningar att få en bilfri stadskärna, men även ­Göteborg och Malmö är tillräckligt stora för att klara utmaningen, tror Charlotta ­Mellander.

Hur ska det gå till?

– Jag tror mycket på att ha uppsamlingsplatser för bilar utanför städerna från vilka man kan åka kollektivt in till stadskärnan. Sedan finns goda exempel på städer som infört nolltaxa i kollektivtrafiken.

I Hamburg stimulerar man för alternativ och i Paris införs förbud. Vilken väg är bäst?

– Svårt att säga. Det låter förstås trevligare att stimulera. Samtidigt har Paris redan ett så bra tunnelbanesystem att det inte ska vara några problem att minska bilismen där. Det ska bli spännande att följa hur det går i Hamburg och Paris. Det är bra att de lyfter frågan så att fler blir medvetna.

Bilfri innerstad i andra länder

Igår berättade vi om hur både Hamburg och Paris arbetar för att göra sina stadskärnor bilfria. I Hamburg ska ett ”grönt nätverk” länka samman alla stadsdelar och målet är att befolkningen ska kunna ta sig från en sida av staden till den andra, utan att behöva konfronteras med biltrafik. I Paris har ett varannan-dag-förbud för bilar nyligen införts.