Klimat.

2020-10-23 11:30
Bild: Thomas Johansson/TT
Puffetikett
Dagens ETC

Preem byter spår i Lysekil – satsar på biobränsle

Bolaget tar nya tag och meddelar att de vill börja raffinera biobränslen – för klimatets skull. I praktiken innebär det dock att utsläppen flyttas någon annanstans.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

En månad efter att Preem drog tillbaka sin 15-miljardsinvestering vid Preemraff i Lysekil meddelar bolaget nu att de till sommaren i stället kommer att börja raffinera bland annat rapsolja.

– Jag ser väldigt positivt på den här investeringen. Det är ett steg i den riktning som vi inom företaget vill gå, det vill säga att öka andelen förnybar produktion vid våra raffinaderier, säger koncernchefen Magnus Heimburg i en Ekotintervju i Sveriges Radio.

Det är alltså samma kontroversiella raffinaderi som ska byggas om, men i stället för att raffinera råolja ska anläggningen nu anpassas för att ta hand om rapsolja, tallolja eller gammal frityrolja. Till skillnad från den förra planen – där de totala utsläppen uppskattades öka med ett ton koldioxid om året – ska denna uppgradering enligt Magnus Heimburg inte leda till några ytterligare utsläpp av växthusgaser.

– Vad vi strävar efter är att kunna anpassa den fossila produktionen så att de totala utsläppen vid raffinaderiet inte kommer att öka, säger Magnus Heimburg till Ekot.

Utsläpp flyttas

Men att utsläppen inte ökar vid ett raffinaderi är inte samma sak som att produktionen är miljövänlig. Som Dagens ETC nyligen rapporterat om i en specialbilaga (se länkar ovan) om problemet med biobränslen flyttas bara utsläppen från en bokföringspost till en annan. Detta eftersom utsläpp kopplade till till exempel tall- och rapsolja, så kallade biogena utsläpp, redovisas som utsläpp från markanvändning, inte som utsläpp från energisektorn.

800dagar

Fakta

Biobränslen stod 2018 för 23 procent av den den totala bränsleanvändningen i transportsektorn. Om biodrivmedlens utsläpp hade synts i statistiken hade transportsektorns klimatbelastning då ökat från 16,4 till 20,4 miljoner ton.

Om de biogena utsläppen hade synts i statistiken skulle de svenska koldioxidutsläppen öka till 100 miljoner ton. Det är dubbelt så mycket som de drygt 50 miljoner ton vi rapporterar officiellt.

Källa: Naturvårdsverket