Klimat.

2014-08-14 18:57
Nu har det blivit lättare att hålla reda på vilka produkter och företag som inte stämmer överens med dina värderingar.  Bild: Karin Holmberg
Nu har det blivit lättare att hålla reda på vilka produkter och företag som inte stämmer överens med dina värderingar.

Mobilapp gör det lättare att "rösta med plånboken"

Upprörs du av Israels attacker i Gaza? Vill du undvika skor sydda av barnarbetare? Appen Buycott gör det lättare att låta dina värderingar styra dina inköp.
   – Folk tror inte längre på att rösta vid valurnorna, många väljer att rösta med plånboken istället, säger skaparen Ivan Pardo.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Det är lätt att associera ett visst varumärke med positiva värderingar, men i själva verket kan varumärket ägas av internationella jättar med en helt annan agenda. Att hålla reda på alla fusioner och dotterbolag i företagsdjungeln på egen hand och hålla koll på vad bolagens ledningar egentligen står för, är näst intill omöjligt. Appen Buycott gör det möjligt att med mobilen skanna streckkoden på varorna i butiken. Du får direkt information om vilket eller vilka företag som producerat varan och vad de står för bortom de påkostade reklamkampanjerna.

Tepåsar backar GMO

En snabb skanning av ett paket med Lipton-tepåsar visar att Lipton ägs av Unilever som donerat närmare 400 000 dollar för att stoppa märkning av GMO-ingredienser på varor.

Vilken information du får upp beror på vilka kampanjer du kryssat för, i det här fallet kampanjen Kräv GMO-märkning. Man kan också kryssa för kampanjen Köp varumärken som stöder GMO-märkning – ett positivt val – och från början var det så den 27-årige programmeraren Ivan Pardo hade tänkt sig att appen skulle användas.

– Jag ville fokusera på de positiva aspekterna, men de flesta av de kampanjer användarna själva skapat går ut på att undvika produkter. Det vi gör är att berätta om ett varumärke eller företag finns på någon av listorna du valt att undvika eller stödja, säger Ivan Pardo.

”Kan göra verklig skillnad”

Det stora flertalet av de hundratals kampanjer man kan ansluta sig till är skapade av medlemmarna själva, bland annat den näst största: Long live Palestine – Boycott Israel. Den startades den 3 april men sedan Israels attacker mot Gaza inleddes i juli har antalet medlemmar ökat kraftigt. Kampanjen växer med tusentals medlemmar varje dygn och närmar sig nu 300 000.

Ivan Pardo tror att appar som Buycott kan göra verklig skillnad.

– Absolut, när tillräckligt många ansluter sig. De stora multinationella bolagen är medvetna om att Buycott finns, men de kommer inte att bry sig om att göra några förändringar innan vi har nått ut till den breda allmänheten, och det tror jag kommer att dröja ett år eller mer, säger Ivan Pardo.

I USA sjunker förtroendet för det politiska systemet.

– Den utbredda uppfattningen är att republikaner och demokrater numera har samma agenda. Att rösta vid valurnorna inger inte längre något hopp, så många väljer att rösta med plånboken istället, säger han.

Fler och fler verkar se Buycott som ett alternativt sätt att uttrycka sina politiska ståndpunkter, enligt Pardo.

– Upprop med namnunderskrifter har varit grundvalen för online-protester de senaste tjugo åren. Jag ser Buycott som nästa steg i hur människor kan organisera sig med hjälp av teknologi. Jag hoppas att utvecklingen fortsätter. Det vore oerhört spännande att se hur andra kan förbättra möjligheterna att protestera bortom nätuppropen, som hittills inte varit särskilt effektiva så vitt jag kan se.

Buycott

Vad: En mobilapp med konsumentdrivna kampanjer för medvetna produktval i butiken.

Av vem: Buycott skapades av den amerikanske frilansprogrammeraren Ivan Pardo och lanserades i februari 2013. Nådde app-butikernas tio-i-topp listor direkt efter att den första artikeln om appen publicerats. Dagen efter kraschade Pardos servrar.

Kostar: Appen är gratis att ladda ner och har användare i hela världen.

Finansiering: Fortfarande självfinansierad men Pardo letar efter socialt medvetna investerare.

Framtiden: Appen är inte färdigutvecklad. Nya funktioner är på gång, bland annat kommer appen att kunna ge förslag på vilken produkt du kan välja istället för den som strider mot dina värderingar.

Socialt nätverk: Appen fungerar som ett ­socialt nätverk för konsumenter. Medlemmarna startar kampanjer och kan själva lägga till information om företag och varumärken som saknas i databasen.

Nackdel: Andelen svenska företag i appen är ännu liten.