Klimat.

2021-05-12 10:00
”För mig är det inte konstigt att vi å ena sidan bevakar klimatfrågan och samtidigt skildrar den här andra verkligheten, där väldigt många fortfarande flyger”, säger Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt. Bild: Faksimil, Aftonbladet
”För mig är det inte konstigt att vi å ena sidan bevakar klimatfrågan och samtidigt skildrar den här andra verkligheten, där väldigt många fortfarande flyger”, säger Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt.
Puffetikett
Dagens ETC

Kritik mot charterartiklar: ”Är Aftonbladet sponsrat av resebolag?”

Gratis textreklam för charterbolag eller befogad journalistik? Aftonbladets många artiklar om flygresor till solen väcker frågor bland läsarna.

Dagens ETC ringde upp redaktionschefen Karin Schmidt för att höra hur charterjournalistiken går ihop med tidningens klimatpolicy.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

”Vågar man boka en resa till Grekland? Ja, menar i alla fall invånarna på Kreta”, ”Turisterna i Cala Major på Mallorca tycker inte att man behöver vara rädd för att åka hit” och ”Smittan på väg ner i svenska semesterparadisen”. Det här är meningar ur några av de nyhetsartiklar som pushats ut till Aftonbladets läsare de senaste dagarna. Att så många texter handlar om olika charterresmål – utan att flygets negativa klimatpåverkan nämns – har fått både läsare och Twitter-kontot ”Klimatbevakaren” att reagera.

”Är Aftonbladet sponsrat av något resebolag eller? För hela helgen så har min mobil bombarderats av pushnotiser angående att man uppmanas att resa”, kommentarer läsaren Patrik under en artikel  där kvällstidningens utsända beskriver hur de välkomnas ut ur planet med en ”behaglig sommarbris”.

”Aftonbladet älskar verkligen charter”, twittrar Klimatbevakaren.

När Aftonbladet lanserade sin livesajt för klimatbevakning tidigare i år sa redaktionschef Karin Schmidt att satsningen naturligt skulle leda till att klimatet sätts mer i fokus i det dagliga nyhetsarbetet. För Dagens ETC medgav hon att Aftonbladet tidigare inte gett frågan det fokus den förtjänar:

– Vi har inte varit tillräckligt bra på klimatbevakning, sa hon då.

När Dagens ETC återigen söker Karin Schmidt för att höra hur hon tycker de många flygreseartiklarna går ihop med tidningens klimatpolicy, säger hon att utgångspunkten med artikelserien ”Charterkollen 2021” är att skildra det ökade intresset för att resa igen.

– För mig är det inte konstigt att vi å ena sidan bevakar klimatfrågan och samtidigt skildrar den här andra verkligheten, där väldigt många fortfarande flyger. Jag tycker inte heller att det är vi – Aftonbladet – som uppmanar till att flyga och resa, utan att vi istället berättar om livet på de här reseorterna.

Diskuterar ni de här texterna ur ett klimatperspektiv innan de publiceras, och ser du att ni som tidning har ett ansvar att exempelvis redovisa flygets klimatpåverkan?

– Vi diskuterar alltid artiklarna innan publicering, särskilt när det gäller artikelserier. Det är klart att vi skulle kunna skriva om klimatutsläppen, och det är absolut något vi kan titta på för det har vi inte gjort i det här fallet.

Så ni är inte sponsrade av charterbolagen?

– Nej det är vi inte, utan det är en oberoende journalistik – oavsett vilka som annonserar hos oss.