Klimat.

2020-09-03 12:00
  • Bild: Jessica Gow/Fredrik Sandberg/TT
  • Under coronakrisen har näthandeln ökat lavinartat.  Bild: Henrik Montgomery/TT
    Under coronakrisen har näthandeln ökat lavinartat. 
Puffetikett
Dagens ETC

E-handeln en stor miljöbov – så handlar du mer klimatsmart

Svenskarnas ökade vana att handla på nätet kommer med största sannolik att bestå. Det många inte inser är det enorma klimatavtryck de snabba leveranserna till dörren faktiskt gör.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Under coronapandemin har svenskarna handlat på nätet som aldrig förr. I juli ökade dagligvaruhandeln med 200 procent, enligt Postnords senaste rapport. När nätjätten Amazon kommer till Sverige lär ännu fler ha svårt att stå emot lockelsen av billig och snabb hemleverans av varor.

Men hållbarhetsexperterna vädjar om att konsumenterna ska tänka ett steg till. Även om det sällan står på företagens hemsidor så är vissa leveranssätt mer hållbara än andra. En regel att förhålla sig till är – ju snabbare en vara kan levereras desto större klimatavtryck har den troligen.

Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har länge forskat på transporter och hållbarhet. Hon menar att konsumenter generellt inte har tillräckligt med information för att göra klimatsmarta val gällande frakt och att man istället, på ett systematiskt vis, överkonsumerar på nätet. Det vill säga - man köper fem tröjor i olika färger och returnerar fyra.

– Jag tror de flesta inte inser vad som händer, att det man skickar tillbaka påverkar miljön genom ännu fler transporter, säger hon.

Böckerna slängs vid returerna

Enligt Sharon Cullinane är returernas miljöpåverkan nästan tre gånger så stor som för leveranserna. Att e-handelsföretagen inte sätter stopp handlar enligt professorn om konkurrenskraften. Konsumenterna är vana vid att få leveranser snabbt och göra returer enkelt och gratis.

– Inget företag vill vara först med att förklara vad returerna kostar. Endast ett fåtal har börjat med väldigt små avgifter för returer.

Kläder är det folk skickar tillbaka mest. Det är då vanligt att varan skickas till ett annat land, som Polen eller Estland för att packas om och sedan skickas tillbaka till företaget i Sverige för att sedan kunna gå till en ny kund.

– Men det är svårt att säga vilka varor som är värst för miljön. Böcker har ofta en väldigt dålig miljöpåverkan vid returer. För att slippa kolla igenom varje sida efter fläckar så är det vanligare att företagen förstör dem istället.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

Fortsätta handla online

Att e-handeln har gått upp under coronapandemin är oundvikligt, menar Sharon Cullinane.

– Jag har också handlat mer online i rädsla för att gå till affärerna, men jag tror problemet ligger i om e-handeln kommer att fortsätta vara hög eller gå tillbaka efter pandemin. Jag är osäker, men med tanke på mitt eget beteende tror jag att människor kommer att fortsätta handla online i högre utsträckning.

Den analysen gör även marknadsforskaren Jonas Colliander vid Handelshögskolan i Stockholm.

– Det vi ser från tidigare epidemier är att när folk får in vanan att e-handla så sitter det i, det kanske går tillbaka lite när coronapandemin klingar av men det lär fortfarande ligga på en betydligt högre nivå än innan, säger han.

Samtidigt menar han att för många har pandemin blivit en påminnelse om hur mycket vi faktiskt påverkar miljön och klimatet.

– I vissa delar av världen har man under pandemin sett minskad smog i luften, man kan se vattnet klart i Venedig. Vi har också sett ett ökat intresse från konsumenter för hållbart och närodlat, vilket kan ses som ett sätt att återfå någon slags psykologisk kontroll och kanske kan leda till en katalysator för en mer hållbar e-handel.

Amazon – ett hot mot miljön

Att fler handlar online skulle också kunna leda till en ökad hållbarhet.

– Det är ironiskt men om fler handlar online så kan klimatavtrycket faktiskt gå ner, så länge man kan vänta i tre- fyra dagar på leverans och inte gör returer, så kan klimatavtrycket per vara minska om de samkörs, säger Sharon Cullinane.

Amazons inträde på den svenska e-marknaden kan dock bli ett hårt slag mot miljön, menar Cullinane.

– Amazon är så bekvämt för kunderna, de är nästan alltid i tid och kan leverera nästa dag och har ett enormt utbud. Det kommer tvinga andra företag att ha liknande kundservice om de ska kunna konkurrera. Kanske skulle andra företag kunna existera genom att trycka på miljöfördelar men då gäller det att folk vill betala för det, säger Sharon Cullinane.

Så handlar du klimatsmart på nätet

• Tänk på om du verkligen behöver varan. Ofta shoppar vi sporadiskt på nätet när vi har tråkigt, kanske ännu mer när fler jobbar hemifrån utan kollegor att fördriva raster med.

• Om du verkligen vill ha varan, beställ den med en leveranstid på minst tre dagar så att frakten kan samordnas med andra varor.

• Försök att handla varor som producerats lokalt och som har en kortare transportväg.

• Gör din research i hur företagets logistiska struktur ser ut, skickas varorna med flyg från ett annat land? Fundera då igen på om du verkligen behöver varan.

• Handla det du behöver i en leverans. Enligt en studie från 2018 som gjordes av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) är e-handeln ohållbar för klimatet till stor del för att människor skapar dubbla transporter. Även om man har beställt något via nätet hindrar det inte personen att beställa en till leverans dagen efter eller att ta bilen till affären för att handla vidare.

• Undvik returer. Ibland är det svårt att veta hur material känns eller ser ut förrän man fått hem det. Om man är osäker kan det vara bättre att inte beställa varan alls.

Källa: Göteborgs universitet, VTI, Trafikanalys

Så mycket handlar vi på nätet

2019 ökade tillväxten för e-handeln med 13 procent. Totalt handlade svenskarna för 87 miljarder kronor.

Sedan coronapandemins början har e-handeln ökat lavinartat. I april växte e-handeln med 44 procent i jämförelse med april 2019. I maj var ökningen 36 procent, i juni 23 procent och juli slog den totala e-handeln rekord med en ökning på 45 procent.

En ny studie från Göteborgs universitet visar att samtliga åldersgrupper har ökat sin näthandel våren 2020 men att äldre, alltså personer födda på 30- eller 40-talet, är de som framför allt har ändrat sina vanor. Före coronakrisen var det cirka 1 procent från den gruppen som beställde mat via nätet, nu är det nästan 23 procent.

Så måste e-företagen ta ansvar

På uppdrag av regeringen gjorde Trafikanalys en utredning om hur e-handelns transporter ska kunna effektiviseras och göras mer hållbar. Resultatets huvudpoäng pekade liksom Sharon Cullinanes forskning, på att kunderna behöver mer information och stöd för att förstå vilka fraktsätt som är mer hållbara. Något som exempelvis kan stå tydligt vid utcheckningen.

Trafikanalys kom även fram till att branschen måste utveckla mer hållbara förpackningssystem och hitta lösningar för färre returer. Idag är transporterna som förbränner fossila bränslen det största hotet mot växthuseffekten, i Sverige och i världen. Värst är flyg men flest transporter inom e-handeln görs med lastbil enligt Naturvårdsverket.

Idag är förpackningarna ofta i en standardstorlek. Mindre paket kan minska avfall och tar inte lika stort utrymme i transporter. Längre leveranstider för att hinna optimera sådana logistiska lösningar är dock nödvändig.

Virtuella provrum där man kan zooma in på detaljer kan minska en del av returerna.

Källa: Trafikanalys, Göteborgs universitet, Naturvårdsverket

22

... procent av alla varor som köps i Sverige returneras.

87

... miljarder kronor. För så mycket handlade svenskarna på nätet 2019.