Fråga Ehrenberg.

2014-11-02 07:32

Är bilpooler rena?

Jag läste din artikel om de automatiska lastbilarna och förarlösa personbilar. Det låter ju rätt bra men det tar väl några år. Frågan är vad du tycker vi ska göra idag? Vi bor i Göteborg och den här staden är byggd för bilar. Är bilpool en bra idé för klimatet? Har ETC någon bilpool?  
Daniella B

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Svar: Vi har diskuterat att starta elbilspool men stupat på att det helt enkelt är en stor investering som ska till. Och vi sätter de pengar vi har på fler solceller och starkare medier idag.

Men en elbilspool är definitivt en bra lösning ”så länge”. Varje storstadsbo som gör sig av med sin bensinbil och istället delar elbil med många andra kommer betyda stora utsläppsminskningar. Men det gäller inte alla bilpooler.

Just nu pågår en satsning från Audi där man erbjuder människor att bli bilpoolare. Man leasar en riktigt dyr tysk bil, har en app där man bokar när man vill köra och får snabbt veta var bilen står parkerad. Det hela bygger på att ägarna ska slippa det mesta. Bilen servas av Audi och det enda kunderna gör är att de tankar och kör. Och betalar för medlemskapet.

I den rika delen av världen kan detta kanske vara ett sätt för de dyra bilmärkena att hålla upp konsumtionen av nya bilar. En bilpool är nog mindre orolig för att köpa nytt än en privatperson. 

Det finns många andra bilpooler i Sverige. Ofta motiveras de med att det är miljövänligt.

Men det är inte alls säkert. Det beror på hur bilpoolsmedlemmarna beter sig.

Många unga saknar idag bil. Speciellt i storstäderna. När de inte kör bil, utan åker kollektivt, så minskar utsläppen rejält. Om de istället delar en bil med andra kommer utsläppen öka. På samma sätt. Den vane bilföraren har idag många saker som bromsar bilanvändandet i städerna. Parkeringsplatserna är färre än bilarna. Med bilpooler behövs färre p-platser och det blir lättare att sköta det praktiska. Och om då bilpoolen bygger på fossila bränslebilar … ja, då ökar utsläppen. 

Det vi ska räkna är nämligen inte bara antalet bilar, utan hur långt de åker. Om bilpoolsbilen används flitigt riskerar vi få mer bilresande då det är så bekvämt jämfört med eget bilägande.

Så den viktigaste frågan är med vad bilpoolen drivs. Är det diesel och bensin tror jag själv det är en tveksam lösning.

Men om bilpooler innebär att det blir färre bilar i städerna som används mer, är det ändå inte en besparing. Färre bilar betyder mindre produktion och därmed mindre utsläpp? Nej, även det är en tveksam kalkyl. En bils livsutsläpp brukar man räkna med består av 80 procent bränslet man använder och 20 procent hela produktionen och transporten av den nya bilen. Om vi tänker oss att bilpooler innebär att fyra bilar försvinner från produktionen så är det ingen förbättring så länge den gemensamma bilen körs lika mycket som de privata. Och jag tror som sagt bilpooler kommer innebära fler dyra bilar då 20 bilpoolsmedlemmar har lättare att betala för en stor bil än en privatperson.

För att säkert få bilpoolsekvationen att fungera klimatpolitiskt måste det handla om byten från fossila bilar till elbilar. Även en elbil skapar ju utsläpp när den produceras så länge produktionen drivs av smutsig energi. Men under drift är utsläppen noll. En flitigt använd elbil minskar utsläppen rejält i en stad. 

För de där stunderna då man måste ha bil för att ta sig fram.

 

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg, som du kan beställa i pappersformat här. Tidningen finns också i vår Androidapp och Ipad/Iphoneapp.

Vill du prenumerera för under 12 kronor numret? Skicka ett mejl till kundtjanst@etc.se.