Inrikes.

2020-10-08 09:30
Trots att hon arbetat som datortestare i 30 år har nyblivna pensionären Kristina Nilstadius  svårt att hänga med i den digitala utvecklingen. ”Det går för snabbt, jag hinner inte med”, säger hon.  Bild: Privat
Trots att hon arbetat som datortestare i 30 år har nyblivna pensionären Kristina Nilstadius svårt att hänga med i den digitala utvecklingen. ”Det går för snabbt, jag hinner inte med”, säger hon. 
Puffetikett
Dagens ETC

Svårt att klara kontakter med myndigheter: ”De säger, vi skickar inte ut papper längre”

Kristina Nilstadius, 65 från Tyresö har svårt att hänga med i det digitala, trots att hon har jobbat med datorer i 30 år.

– Det går för snabbt, jag hinner inte med, säger hon.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Kristina gick nyligen i pension efter att ha jobbat som datortestare i 30 år. Men trots att hon har hanterat datorer tidigare får hon inte grepp om den moderna tekniken. Hon har varit med på några digitala möten som Seniornet Tyresö anordnat, men känner att hon skulle vilja få mer handfast hjälp, helst fysiskt på plats.

– Det är mycket lättare om man kan fråga direkt och någon visar på mobilen hur man ska göra. Det är synd att man inte kan vara allihopa i samma lokal.

Många av hennes bekymmer kretsar kring sociala medier, banken och myndigheter inte minst, som inte vill skicka ut papper längre.

– Jag bor i villa och fick höra att jag kan se min taxering på internet. Men var gör jag det? Jag vet inte sånt. De säger, vi skickar inte ut papper längre, du får titta på nätet. Men jag vill ha papper, jag är gammalmodig. Då kan jag kan läsa igenom noggrant och sen sätta in pappret i pärmen. Under taxering.

”Banken förändras hela tiden”

Ett annat problem är Facebook.

– Jag skulle vara tacksam och någon kunde lära mig hur man lägger ut information på internet och Facebook. Jag vill skriva vad som händer och lägga ut någon bild.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Nu har jag börjat arbeta på Rädda barnen och de har frågat om jag kan lägga ut information om vad vi gör på Facebook. Men jag kan inte göra det, säger hon.

Särskilt den snabba digitala utvecklingen när det gäller banktjänster är problematisk.

– Det går för snabbt, jag hinner inte med. Banken förändras hela tiden och ändrar sina sidor fram och tillbaka. Till slut vet jag inte vart jag ska ta vägen. Det är stora begränsningar för oss äldre människor. De som inte har någon erfarenhet av datorer har det ännu svårare än jag.

Knapp för att nå ambulansen

Just nu är det inget problem med hälsan berättar Kristina Nilstadius, men om hon längre fram skulle vilja få medicinsk hjälp vill hon snabbt kunna få hjälp via mobilen, något som hon inte känner sig trygg med idag.

– Jag har sett på tv att man kan trycka på en knapp och så kommer ambulans eller polis. Om man installerar detta och trycker på knappen vet ambulansen att jag finns här om jag behöver hjälp. Men jag vet inte hur man gör detta, det är ny teknik för mig. Jag tänker på framtiden. Vad händer om jag svimmar?

Glad för Zoom

Trots sina digitala problem är hon ändå glad att hon har fått testa på verktyget Zoom, något hon förmodligen inte skulle komma i kontakt med om det inte vore för de strikta restriktionerna.

– De möten vi har haft via webb har varit positiva, det har gjort att jag har fått ett ansikte på människor.