Inrikes.

2020-08-17 08:21
  • I Stockholm ska SL försöka anpassa trafiken så att risken för trängsel minskar. ”I och med övergången till hösttidtabell förstärker vi, och kör mer än vad vi gjort utan pandemin”, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.  Bild: Ali Lorestani/TT
    I Stockholm ska SL försöka anpassa trafiken så att risken för trängsel minskar. ”I och med övergången till hösttidtabell förstärker vi, och kör mer än vad vi gjort utan pandemin”, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL. 
  • I Göteborg har Västtrafik som mål att uttöka trafiken. ”Vi tittar till exempel på om vi kan förlänga rusningstiden, då trafiken är extra tät”, säger Mikael Olsson, chef för trafikfrågor på Västtrafik.  Bild: Adam Ihse/TT
    I Göteborg har Västtrafik som mål att uttöka trafiken. ”Vi tittar till exempel på om vi kan förlänga rusningstiden, då trafiken är extra tät”, säger Mikael Olsson, chef för trafikfrågor på Västtrafik. 
  • Skånetrafiken tros gå med mellan 200 och 400 miljoner i förlust när året är slut.  Bild: Johan Nilsson/TT
    Skånetrafiken tros gå med mellan 200 och 400 miljoner i förlust när året är slut.
Puffetikett
Dagens ETC

Kollektivtrafiken blöder: Kräver ekonomiskt stöd – annars kan turer dras in

Ett minskat resande har slagit hårt mot den svenska kollektivtrafiken. Utan ytterligare statligt stöd kan flera regioner behöva dra in på trafiken nästa år. I Skåne har ett sådant beslut redan tagits – trots att det innebär risk för ökad trängsel när elever nu återvänder till skolorna.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

För kollektivtrafiken i Stockholm, SL, handlar det om inkomstbortfall på 100 miljoner kronor i veckan, för Västtrafik runt 150 miljoner i månaden, och i Skåne uppskattas de förlorade intäkterna landa på uppemot en miljard när året är slut. På liknande sätt ser det ut i övriga landet. Coronapandemin och uppmaningen från Folkhälsomyndigheten att inte använda kollektivtrafiken har inneburit ett väldigt inkomstbortfall.

– Det är jättekärvt, överallt. Regionerna hanterar det här på lite olika sätt, men det som gäller samtliga är att ingen har oändligt med pengar. Inte minst ska ju regionernas medel även räcka till sjukvården. I värsta fall kommer vi få se neddragningar redan till hösten, säger Helena Leufstadius, vd för branschorganisationen Svensk kollektivtrafik.

”Många har inget alternativ”

I Skåne har kollektivtrafiknämnden redan beslutat om neddragningar. Avgångarna med Pågatågen är något färre än vanligt, och busstrafiken har från och med igår då hösttidtabellen började gälla minskat med ungefär tio procent. Regionbussarna kör färre avgångar, liksom stadsbussarna.

Anders Schönström (S), andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, tycker att beslutet att dra in på trafik är obegripligt.

– Många har inget annat alternativ än att använda kollektivtrafiken. Det klart att risken för smittspridning ökar när trafik dras in och den dessutom inte utökas under de tider då flest reser, säger han.

”Inte ekonomiskt försvarbart”

Men Lars Hansson (C), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, tror inte att minskningen av trafik kommer att öka trängseln.

– Nej, de turer som dras in är sådana där vi inte har särskilt mycket resenärer. Med tanke på det ekonomiska läget är det inte försvarbart att köra bussar som i princip är tomma, säger han.

Eftersom gymnasieskolorna nu öppnar igen lär fler resa under hösten jämfört med i våras. Men att utöka trafiken under rusningstid samtidigt som vissa turer dras in är inte helt lätt, menar Lars Hansson.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

– I Malmö till exempel är det inte bara att sätta in extrabussar, för de kommer ändå inte fram. Trafiken på vissa platser är så tät. Det märks ännu mer nu när fler tar bilen till sina jobb. Bussarna har svårt att passa sina tider redan som det är, säger han.

Undervisning på distans

Folkhälsomyndigheten har de senaste veckorna betonat att alla som kan ska fortsätta jobba hemma – inte minst för att undvika trängsel i kollektivtrafiken. I kommuner som Göteborg och Stockholm har det dessutom fattats beslut om att fortsätta bedriva en del av undervisningen på distans. I Göteborg uppmanar utbildningsförvaltningen även skolorna att skjuta på skoldagen så att den börjar tidigast klockan nio, som ett sätt att minska trycket på kollektivtrafiken. Men trots åtgärderna är målet ändå att utöka trafiken i både Västtrafiks och SL:s områden. 

– Vi tittar till exempel på om vi kan förlänga rusningstiden, då trafiken är extra tät, med en timma så att vi kör så tät trafik som möjligt fram till halv tio istället för halv nio, säger Mikael Olsson, chef för trafikfrågor på Västtrafik.

Också SL ska försöka anpassa trafiken så att risken för trängsel minskar.

– I och med övergången till hösttidtabell förstärker vi, och kör mer än vad vi gjort utan pandemin. Vi kommer köra så mycket trafik det finns kapacitet för, men det klart att det ändå finns risk för trängsel om något händer i till exempel tunnelbanetrafiken, som spårstörningar och förseningar, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Risk för neddragningar

Men att köra på som vanligt eller till och med utöka trafiken, samtidigt som intäkterna minskar, kommer varken SL eller Västtrafik kunna göra hur länge som helst.

– Än så länge tar vi av det egna kapitalet, och vi kommer ansöka om statliga pengar som i princip täcker inkomstbortfallet för mars, april och maj. Men utökas inte stödet sedan finns så klart en risk att det blir beslut om neddragningar i budgeten längre fram, säger Mikael Olsson.

Även Skånetrafiken får statlig ersättning. Trots det tror Lars Hansson att de kommer gå med mellan 200 och 400 miljoner i förlust när året är slut.

– Intäktsbortfallet uppskattar jag till uppemot en miljard. Men med åtgärder som besparingar och det statliga stödet blir förlusten inte lika stor, säger han.

Statligt stöd behövs

Regeringen har än så länge bara beslutat om ersättning till regionerna för vårens inkomstbortfall.  Helena Leufstadius på Svensk kollektivtrafik menar att ytterligare stöd är ett måste.

– Om intäktsbortfallet fortsätter på ungefär samma nivå som de senaste månaderna kommer det krävas tio miljarder till för att täcka upp. Det är ett beslut som behöver tas snarast. Annars lär det bli tuffa budgetförhandlingar med regionerna nästa år, och garanterat neddragningar.

Coronastöd till kollektivtrafiken

I maj beslutade regeringen om ett stöd på tre miljarder kronor till kollektivtrafiken i landet.

Uppdraget att administrera stödet och dela ut det har Trafikverket.

Enligt  Sveriges kommuner och regioner (SKR), tappar kollektivtrafiken uppemot en miljard kronor i månaden totalt.