Inrikes.

2014-04-28 05:30
Bonnierkoncernen köper nu Helsingborgs dagblad och får därmed en monopolliknande ställning på den skånska tidningsmarknaden.  Bild: Johan Nilsson/TT
Bonnierkoncernen köper nu Helsingborgs dagblad och får därmed en monopolliknande ställning på den skånska tidningsmarknaden.

"HD-köpet borde granskas av Konkurrensverket"

Bonniers köper Helsingborgs dagblad och stärker därmed sin dominans. Mediejätten äger nu 25 procent av dagspressen. I Skåne får koncernen monopolliknande ställning då HD ska slås ihop med Bonnier­ägda Sydsvenskan.
   – Inte bra för demokratin, säger medieprofessorn Jesper Strömbäck.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Förra veckan offentliggjordes affären som innebär att Bonnierägda Sydsvenskan tar över konkurrenten Helsingborgs dagblad. Förhandlingar har pågått i minst ett halvår och enligt Sören Sommelius, vars familj ägt Helsingborgs dagblad i nästan hundra år, kunde det lika bra blivit tvärt om. Men Bonniers vann kampen och stärker därmed sin ställning som Sveriges största dagstidningsägare. De äger nu 25 procent av dagspressen, medan Stampen äger 16 procent och Schibsted 15.

– Bonniers är för stora, framförallt vad det gäller film har de blivit en monopolliknande aktör, säger Sören Sommelius.

Varför sålde ni?

– Det här var inget som jag ville överhuvudtaget. Det känns sorgligt, men tyvärr oundvikligt. Vi såg inga andra vägar ut, både Sydsvenskan och HD har varit inne i en djup kris.

Sydsvenskans vd Lars Dahmén säger till tidningen Journalisten att antalet journalister kommer att bli färre. Han säger också att det rör sig om ett samgående, att tidningarna ska vara ett företag med en gemensam tidningsledning. Medieprofessorn Staffan Sundin varnar för konsekvenserna.

– Att skära ner på det lokala materialet vore ett självmord, det är det som är deras konkurrenskraft och styrka, säger han.

Under senare år har ett stort antal tidningar runt om i Sverige köpts upp av stora medieföretag. På många håll har en ägare köpt upp två konkurrenter.

– Trots att det till en början varit sagt att tidningarna ska ha redaktionell självständighet har utvecklingen gått mot gemensam sport, kultur, nöje och webb, berättar Staffan Sundin.

Medieprofessor Jesper Strömbäck ser flera problem med utvecklingen.

– Det är olyckligt dels ur ett demokratiskt problem, men dagspressen behöver också hitta nya affärsmodeller för att möta digitaliseringen och om ägarkoncentrationen blir för stor kommer färre modeller att testas, säger han.

Han påpekar även vikten av hög kvalitet.

– Skär man ner tunnas kvaliteten ut ytterligare och den måste upprätthållas annars kommer det heller inte finnas några argument för att ta del av dagstidningar, säger han.

Sören Sommelius hoppas att de nya ägarna ska ta tillvara på Helsingborgs dagblads kärnvärden, men det finns en oro.

– Bonniers har i min tankevärld varit duktiga på publicistik, men på senare år har det tyvärr blivit kantstött. Att lägga ner TV4:s lokala redaktioner har skapat många frågetecken, säger han.

Staffan Sundin är inne på samma sak.

– Bonniers har haft en publicistisk tradition men jag tycker att den nya koncernledningen talar i andra termer. Det är ekonomi och det är teknik, säger han.

Journalisten Bernt Hermele som jobbat på en rad Bonnier­ägda tidningar och som skrivit boken Firman: Bonnier – Sveriges mäktigaste mediesläkt (Leopard förlag 2013) är djupt kritisk till hur företaget har agerat under senare tid.

– Det är en smula ironiskt att man slaktar TV4:s lokalredaktioner och samtidigt gör en offensiv satsning i Skåne. Men det är ingen motsättning, tvärt om är det logiskt att ta chansen att få mediemonopol i Skåne för en billig peng, säger han.

”Borde granskas”

Han ser stora problem med den utökade ägarkoncentrationen.

– Jag förstår inte varför det inte med en rad nämns att detta borde granskas av Konkurrensverket. Det borde vara alldeles självklart, ur ett lokalt perspektiv handlar det om ett monopol, säger han.

Han menar att det är ekonomi som styr och kallar det stötande att säga upp 140 TV4-medarbetare samtidigt som företaget gör vinst.

– TV4 går med vinst och avkastningen till Bonniers 76 aktieägare är rekordhög. De delar på 144 miljoner. Bonniers liknar mer ett kungadöme än ett modernt företag, säger han.

Han efterlyser en politisk debatt om företagets hantering av TV4, eftersom kanalen haft stora konkurrensfördelar tack vare politiska beslut.

– Marita Ulvskog var en blåslampa, på hennes tid fanns en osäkerhet inom Bonniers, men nuvarande kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth behöver de inte frukta, hon har ju ingen åsikt om någonting, säger han.

Även Sören Sommelius i Helsingborg vill att kultur­ministern ska agera på medie­området.

– Dagspressens betydelse för demokratin kan inte underskattas och politiken måste ta den här krisen på allvar, säger han.

Bonniers medieimperium växer

Bonniers är ett familjeägt mediekonglomerat med verksamhet i 16 länder med tonvikt på norra Europa. Bonnier äger idag cirka 175 företag.

25 procent av dagspressen

Efter köpet av Helsingborgs dagblad ökar Bonniers ägande av dagspressupplagan från 23 till 25 procent. Bolaget äger de svenska dagstidningarna Dagens Nyheter, Expressen, GT, Kvällsposten, Sydsvenskan, Dagens industri och Helsingborgs dagblad.

Nära monopol på bio

I mars bildade Bonniers tillsammans med riskkapitalbolaget Ratos en ny finsk-svensk biokoncern med sammanlagt 67 ­biografer och fick därmed en fullständigt dominerande ställning på den nordiska biomarknaden. Bonniers äger även Scandinavian Studios och Svensk Filmindustri.

Sveriges största bokförlag

Bonnier äger bokförlag, bokklubbar och webbokhandlar även i Finland och Norge. I koncernen ingår bokförlag i Tyskland, England, Australien och Polen.

Dominerar nätbokhandeln

Sedan 2005 är Bonniers majoritetsägare i Adlibris, Sveriges största nätbokhandel.

Stor spelare på TV-marknaden

Genom Bonnier Broadcasting äger koncernen företag i radio- och tv-branschen, så som TV4 och finska MTV Media.

Tidskrifter och affärspress

I koncernen ingår även tidskriftsförlag i Norden, USA och Ryssland samt fack- och affärspress så som Resumé och Veckans Affärer.