Inrikes.

2020-10-08 09:30
I äldersgruppen 76 år och uppåt behöver två av tre hjälp med att abonnera på en strömningstjänst och nästan sex av tio behöver hjälp med att skaffa mobilt bank-id. Bild: Henrik Montgomery/TT
I äldersgruppen 76 år och uppåt behöver två av tre hjälp med att abonnera på en strömningstjänst och nästan sex av tio behöver hjälp med att skaffa mobilt bank-id.
Puffetikett
Dagens ETC

Äldre hamnar utanför när kraven på digitalisering ökar

Pandemin har fått digitaliseringen i samhället att storma fram. Fler svenskar kopplar upp sig på distans och fler arbetar hemma. Men det finns en grupp som riskerar att halka efter ytterligare. De äldre.

Samtidigt som kraven ökar på att hantera bankkontakter och vårdärenden digitalt.

– Har du aldrig varit digital är det en övermäktig uppgift, säger Jannike Tillå affärsområdes- och kommunikationschef på Internetstiftelsen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Carl- Olof Strand är vice ordförande i Seniornet Sweden, en ideell IT-förening med ett fyrtiotal lokalklubbar i landet. Föreningen lär seniorer digital kommunikation och internet, men pandemin har ställt till det för många av medlemmarna.

– När coronan kom stängde alla klubbar ner sin verksamhet, säger han och fortsätter:

– Allt som har med datorhjälp att göra förutsätter att man sitter intill varandra och fingrar på datorn, telefonen eller ipaden. Det är i stort sett omöjligt med de här restriktionerna. Sedan har klubbarna tagit det här på olika sätt. Vissa har försökt överföra verksamheten till en digital miljö.

Vilka är de vanligaste bekymren som era medlemmar har?

– Överföra bilder från mobilen till datorn är ett exempel. Pengar och betalningar är också svårt. Där handlar det mycket om att uppmuntra. Sedan e-hälsa, kunna gå in på 1177 och sköta läkarkontakter och så vidare. Den typen av bekymmer är vanliga. Det är också det området som är mest kritiskt och där äldre halkar efter i samhällsutvecklingen, säger han.

Pandemin skyndar på

Enligt Internetsstiftelsens senaste rapport ”Svenskarna och internet” som kom ut i juni i år är den ålderskategori som behöver mest hjälp 76 år och uppåt. Av de behöver två av tre hjälp med att abonnera på en strömningstjänst och nästan sex av tio behöver hjälp med att skaffa mobilt bank-id.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

I rapporten står det också om pandemins effekter: ”Coronapandemin har tydligt visat både vilken hjälp digitala tjänster kan vara, men också hur de som av olika skäl står utanför digitaliseringen drabbas”.

Jannike Tillå är affärsområdes- och kommunikationschef på Internetstiftelsen.

– Vissa kommer att känna sig extra utanför, medan andra kommer igång på ett annat sätt. Just eftersom du är tvungen att hantera vissa saker. Men har du aldrig varit digital är det en övermäktig uppgift.

I vinter kommer Internetstiftelsens nya rapport där de har tittat närmare på pandemin och digitaliseringen. Jannike Tillå vill inte avslöja något i förväg, men antyder att det har hänt saker.

– Vi har precis fått siffrorna från en andra datainsamling och nu pågår analysarbetet för fullt. Redan vid en första anblick ser vi att pandemin har påverkat digitaliseringen mycket inom flera områden och för flera målgrupper.

Hamnar mellan stolarna

Marianne Peterstrand är kursledare och stödperson för nybörjare med ingen eller liten kunskap om datorer på lokalklubben Seniornet Södermalm. Hon känner en oro för att de som har mest behov av att lära sig det digitala nu ger upp, när de inte kan komma till en lokal och få handfast hjälp som innan pandemin.

– När coronan kom skulle jag ha en nybörjarkurs i två delar, men den fick jag ställa in. Jag ringde alla som skulle vara med och de var ledsna för det. Många vill komma när det finns en mottagning och en levande person som hjälper dem. De klarar inte det digitala, de blir övergivna kan man säga. Vi är världens modernaste land, men man glömmer bort alla de människor som inte kan hålla det här tempot.

Äldre och internet

I åldersgruppen 76 år och äldre använder 73 procent internet.

2 av 3 behöver hjälp med att abonnera på en strömningstjänst.

6 av 10 behöver hjälp med att skaffa mobilt bank-id.

6 procent av befolkning­en använder internet i mycket liten utsträckning.

Gruppen kallas för ”sällananvändare” och i den uppger 3 procent att de använder internet mer sällan än dagligen och uppskattningsvis lika många gör det inte alls.

Källa: Internetsstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet”, juni 2020