Shopping.

2015-11-19 14:00
Tiotusentals människor kom under invigningskvällen förra veckan till nya Mall of Scandinavia. Trycket mot entrén blev så stort att många människor fick panik, grät, skrek och svimmade.  Bild: Marcus Ericsson/TT
Tiotusentals människor kom under invigningskvällen förra veckan till nya Mall of Scandinavia. Trycket mot entrén blev så stort att många människor fick panik, grät, skrek och svimmade.

Megagalleriorna tar över

Det uppstod hysteri och kalabalik då Sveriges i särklass största galleria slog upp portarna i Solna i förra veckan. Tiotusentals människor hade tagit sig till invigningen av Mall of Scandinavia och panik utbröt då folkmassan försökte ta sig in. De senaste åren har jättegallerior växt fram över hela landet. Frågan är om vi verkligen behöver öka vår konsumtion ytterligare.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Bygget av den gigantiska gallerian Mall of Scandinavia på över 100 000 kvadratmeter, ett stenkast från Friends arena i Solna, har kostat sex miljarder kronor och pågått i tre års tid. Köpcentret med ett svart och vitt marmorgolv importerat från Spanien, en 15 meter bred fontän, ett entrétak täckt av speglar, 220 butiker och restauranger, samt en väldig biograf med 15 salonger ger tveklöst ett storslaget och glammigt första intryck.

Shoppinggatan i den enorma anläggningen sträcker sig över 1,4 kilometer i två plan och är knappast avsedd för den stressade småbarnsföräldern som snabbt ska köpa på sig ett par liter mjölk på vägen hem. Här är tanken att man ska kunna strosa runt bland butiker och kaféer i timtal, för att frossa i överflöd, lyx och kommers.

Till invigningskvällen på torsdagen i förra veckan kom tiotusentals människor för att ta del av utlovade öppningserbjudanden och goodiebags. Trycket mot entrén blev så stort att många människor fick panik, grät, skrek och svimmade. Vakter på plats rapporterade att omkring 20 000 tog sig in i gallerian. Ungefär lika många befann sig utanför i kön och kom aldrig in i köpcentret.

– Det var hemskt klaustrofobiskt, vi var packade som sillar där inne. I den här trängseln pumpade en dj samtidigt ut hög dansmusik ur högtalarna och en ljusshow blinkade i kulörta färger. Jag fick panik och höll på att kräkas, säger Rozita Auer som befann sig i gallerian.

Omsättning på 75 miljoner

Frågan är om stockholmarna verkligen behöver en till glassig jättegalleria, och i så fall varför? Frågan viftas bort av HUI Research som menar att befolkningstillväxten i Stockholmsregionen bidrar till en köpkraft tillräcklig för att fylla motsvarande en Kista Galleria om året. Till centrumägarnas stora glädje förutspås dessutom julhandeln i år slå alla tidigare rekord och omsätta 75 miljarder, hela fem procent mer än i fjol.

Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel, menar att köpcentrumen måste profilera sig på upplevelser, nöje och lyx för att kunna konkurrera med e-handeln.

– Den digitala handeln ökar lavinartat. För att de stora köpcentren ska kunna locka till sig ett stort kundunderlag behövs något mer än bara butiker. Som i Mall of Scandinavia där det satsas på lyxiga restauranger, en väldig biograf och olika aktiviteter.

Läs vidare på nästa sida