Ekonomi.

2014-01-25 18:21

”Eldrift handlar om politiska beslut”

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Hej, Johan. Vad är ”renare” än annat? Jag tänker på livscykelanalysen. Jag håller ofta med dig men när det gäller elfordon tycker jag du förenklar väl mycket. Potentialen att de ska bli seriöst miljöbättre finns där definitivt, men idag? Själv tror jag på dem i stadstrafikmiljö på personbilssidan om kanske fem–tio år. För övriga fordonstyper och typer av trafik tror jag däremot att vätgas tillverkad av förnybara energikällor är vägen att gå. Här är några synpunkter.

• Tilllverkningen av en elbil, inklusive varifrån kommer energin vid själva tillverkningen. Den är inte miljöbättre än en motsvarande stor konventionell bil om produktionen görs av samma energi.

• Grundämnen till batterierna är som bekant ett bekymmersamt kapitel framför allt om masstillverkning inleds på allvar (även om forskningen går snabbt framåt).

• Om elbilens kilometer är miljöbättre än till exempel en snål diesel beror ju på hur denna el producerats. I Sverige är det i regel inte mycket att diskutera om, på grund av vår vatten- och vindkraft, men i större delen av världen där elen producerats genom kol eller kärnkraft?

• Säkerhetsaspekten är sorgligt eftersatt. Över hela världen släpps elbilar ut på vägarna, oftast utan att räddningstjänstpersonal och liknande vet hur man identifierar en sådan bil i samband med en olycka eller för den delen hur man på ett säkert sätt klipper upp den för att få ut skadade personer ur den. En mindre skandal, men som vanligt bryr sig ingen förrän en brandman förolyckas som konsekvens. Batteriskyddsbarriärer som inte alls är så säkra som vissa tillverkare påstår. 

• Återvinningen av en -el- eller hybridbil. Ingen kan ge klara besked om hur det ska gå till.

Nu är jag ingen ingenjör men däremot involverad i testning på FoU-sidan av nya system, fordon och drivlinor. Vi kan idag inte skicka vår personal på en fullgod utbildning i hur man hanterar en havererad eller brinnande elbil eftersom sådana inte finns att köpa…

Däremot är jag mycket intresserad av allt vad -energi- och miljöfrågor -heter och menar, såsom du, att alla andra politiska frågor är underordnade för löser vi inte dessa på ett vettigt vis saknas anledning att snacka om allt annat på lite sikt. Michael Lindeman

Din oro är ju inte obefogad. Elbilens sega ankomst handlar framför allt om att man inte satsar helhjärtat, varje företag håller på med sina isolerade projekt, varken politik eller oberoende forskning är med, det sker några få experiment som alla slåss mot det enkla faktumet att så länge diesel och bensin inte bromsas, kommer alternativen alltid vara svaga. 

Men diskuterar man elfordon så finns det få områden där de är sämre än en hybrid eller ren diesel. Däremot många där de är mycket bättre.

Några exempel:

• All produktion försämras med oren energi. Men poängen är att ren energi gör elbilsproduktionen renare än andra fordon då du har mindre förstörande delar. 

• Det finns mycket få länder där elbilen i drift blir smutsigare än fossil energi. Inte ens i Indien, med sin smutsiga elproduktion. Däremot i vårt grannland Estland, där elen kommer från gammal smutsig oljesand, är elen riktigt oren. Lustigt nog har Estland satsat mest på snabbladdare i världen!

• Batterier är bara en av många lösningar för eldrift. Att den dominerar beror på utvecklingens seghet. Du kan självklart ha både vätgas eller för den delen lufttryckslösningar för att lagra energi och driva en bil. Själv tror jag dock mest på elektrifierade vägar, alltså att man kan ladda under drift och ha små batterilösningar för de sista milen. Men det kräver stora offentliga investeringar och troligen skattehöjningar och vi vet ju hur populärt det är bland borgerliga regeringar (som ju idag utgör 99 procent av den rika världens regeringar).

• Jag kan mycket lite om brandsäkerhet, men elfordon har ju funnits i snart 100 år med olika teknik även i väldigt utsatta miljöer (lagerarbete med truckar och så vidare). Nog borde det gå att utbilda både personal på arbetsplatser, liksom räddninspersonal. 

• Återvinning är en väldigt spännande sak. Som du påpekar i ditt brev ska 95 procent av en bil kunna återanvändas. Att få vet hur man återvinner en hybrid- eller elbil beror nog mest på att de ännu är väldigt få… Skrotning har inte riktigt börjat. Men den stora kostnaden där handlar ju om timmar att demontera. Vi tycker idag det ska gå väldigt fort. Men med tanke på resursdiskussionerna tror jag återvinning kommer bli viktigare även ekonomiskt. Och bilarna därmed dyrare. Det gäller nog all elektronik för övrigt.  Jag vet att flera elbilstillverkare vill skicka batterier vidare till vindkraftslagring efter tio år. Det är ju en bra tanke (man utnyttjar dem i fler år men med lägre effektivitet). Men någon gång måste ju det materialet demonteras…

Elbilar är ett slående exempel på hur dumt det är att låta en kartellstyrd ”marknad” bestämma utveckling. De stora bilföretagen slåss för sina positioner och vinster, de tar små steg i ständig oro över de andras agerande. Det är till exempel viktigt för dem att en elbil inte tar marknadsandelar från deras andra bilar, lönsamhet handlar om att få fortsätta producera de modeller de lagt ner miljarder i. 

Eldrift handlar om politiska beslut i grunden. Ett gemensamt demokratiskt val. Sådant gillar inte de som kallar sig ”marknaden”.